Min blogglista

7 december 2010

Längtan är stor

Ju närmare februari vi kommer desto mer längtar man efter att äntligen få träffa vår lilla dotter! <3 Det är ju drygt 2 ½ månad kvar bara nu så det känns som att man är inne på slutspurten av graviditeten, samtidigt som det ändå känns som att det är hur länge som helst kvar. Jag hoppas verkligen att tiden går fort så vi är där snart. Allt det här med att jag ska kolla sockret och tydligen kan få graviditetsdiabetes gör ju så att man längtar ännu mer! Liksom att få bli sitt vanliga jag. Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är för oss att lillan mår bra, både där inne i min mage men även när hon kommer ut.

Jag får lite dåligt samvete när jag tänker att jag vill bli mitt "vanliga jag", trots att jag såklart inte skulle byta bort varken graviditeten eller lillan mot något i hela världen. Det är faktiskt mysigt att vara gravid men samtidigt så har jag aldrig någonsin vägt såhär mycket i hela mitt liv så det är lite påfrestande. Jag är inte van! Hade jag inte hunnit gå upp i vikt innan jag blev gravid hade jag förmodligen inte känt mig lika stor och klumpig men nu hann jag ju tyvärr det. :/ Innan nästa barn så är mitt mål att gå ner både gravidkilona men även det jag hann gå upp innan det. Det är ju faktiskt mycket bättre för både mamman och barnet att man inte väger så mycket och så mår man så himla mycket bättre. Jag pratar mycket om vikt känner jag, men det gör barnmorskan också och jag tycker egentligen att det är riktigt jobbigt.

Som sagt, jag hoppas att ni förstår mig rätt. Jag tror att jag skrivit om detta tidigare också och jag menar absolut inte att jag inte tycker om att vara gravid, jag tycker det är jättemysigt!!! Jag ångrar inte heller att jag blev gravid när jag blev det, det liksom bara blev så det måste ju vara meningen?! :) Och jag vill verkligen inte vara en såndär "självisk" mamma som tycker att man förstör sin kropp och typ tänker "kan inte ungen bara komma ut", jag bryr mig egentligen inte så. Jag önskar bara ibland att jag hade vägt mindre innan jag blev gravid för att inte behöva oroa mig så mycket om det nu. Sen tror jag även att barnmorskans fokus på vikt gör att jag tänker på det ännu mer och tycker att det är ännu jobbigare!

Nu ska jag baka mina lussebullar och mysa med lillan i magen. Mamma och pappa älskar dig massor, du måste komma ut helt frisk och kry, och helt normal i februari. <3>

1 kommentar:

  1. vikten ska inte bli någon hets, men samtidigt är det viktigt. vikten spelar som du säkert redan vet en stor roll vid ev. grav. diabetes.

    Är säker på att du kommer att klara vikten efter graviditeten galant, men man kan vara nyttig även fast man är gravid. Lycka till med allt !

    SvaraRadera