Min blogglista

11 januari 2011

Tänk om, tänk rätt

Jag blev helt ställd nyss när jag "för skojsskull" räknade ut hur mycket pengar vi egentligen har slösat på mat sen den 23:e december. Det var alltså ingen rolig sak att ta reda på, hade jag inte kollat upp nu hade vi förmodligen ätit som en familj på 4-5 personer innan nästa lön! Det vi hittills har slösat på MAT är ungefär så mkt som vi skulle klara oss på en HEL månad. Helt sjukt vad dåligt samvete man får när man räknar ut sånt och ser vad lätt det är att det drar iväg, bara för att man har lite mer pengar en månad. Dååååligt.

Önskar att vi i alla fall hade slösat pengar på teknikprylar eller något som syns och går att sälja om man så önskar, men nej. Vi har ätit upp pengarna. (nej inte bokstavligt talat) Det är lätt att vara efterklok... fast egentligen är det inte så lätt, man tänker på vad annat man hade kunnat göra för samma summa. Jag skulle lätt vilja spara så mkt för att ha pengar sen till att köpa nya kläder till exempel. Eller något till lillan eller... ja det finns mycket man hade kunnat göra istället.

Från och med nu ska vi göra om och göra rätt samt tänka om och tänka rätt. Det är alldeles för lätt att man låter det glida iväg när man har betalkort men nu jävlar ska vi ha stenkoll. Min idé är att köra lite lyxfällan-style och ha ett visst antal tusingar på ett eget matkonto eller något och lära sig att vi fatiskt bara får använda detta per månad (till mat). Och framför allt börja storhandla!!! Handlar man för en vecka i taget så tror jag att det faktiskt blir billigare i längden, den här månaden har vi nästan handlat dag för dag och jag som tyckt att vi inte varit på så många affärer men det har vi visst. :/ Så dumt att man inte tänker efter men tur i oturen att vi gör det nu i alla fall. Vi kan ju faktiskt budgetera våra pengar, så vi är inte ekonomiskt handikappade precis. ;)

Nä, nu jävlar kör vi. Och ett tips till er andra, räkna hur mycket ni slösar på mat om ni inte vet exakt. Det kan vara myyyyycket mer än ni tror. Tyvärr.

2 kommentarer:

  1. Vi gör så att vi lägger undan matpengar på ett speciellt kort och har resten av pengarna på det vanliga. Det är jättesmart!

    SvaraRadera
  2. Grejen är den, att när man småhandlar så åker det med så mycket mer än man skulle handla från början och så är man sugen på nåt speciellt just den dagen osv... Som du säger - det är ett dyrt sätt att handla på. :)

    Lycka till med budgeten! :D

    SvaraRadera