Min blogglista

5 januari 2011

Dagens BM-besök

Idag var det återigen dags för besök hos barnmorskan. Allt såg bra ut, vilket såklart alltid är skönt! :) Bara hoppas på att det fortsätter så! Hon försökte även känna hur bebis ligger trots att dom inte behöver veta det förrän i v. 35 (nästa gång vi ska dit). Min livmoder är tydligen så spänd och fylld med bebis + vatten så det är jättesvårt att känna. Hon trodde att hon låg rätt nu men sa även att om hon inte kan vara helt säker nästa gång så blir det ett UL för att kolla. Och skulle det nu visa sig att hon inte har vänt sig (tänker framåt för att vara förberedd på både och) så erbjuds vi ett vändningsförsök.

Just i dagsläget låter varken vändningsförsök, föda i säte eller snitt speciellt lockande. Det är ju faktiskt risker med alla alternativ. Tydligen så har en del barn som inte vänt sig haft navelsträngen runt halsen och i och med min spända livmoder samt chanserna på 50/50 att lyckas med det känns det som att det kanske inte är ett alternativ... Samtidigt kan det finnas andra risker för bebis, den blir ju stressad av det. Vissa vändningsförsök har ju tydligen gått lätt och förmodligen vet dom vad dom gör när dom erbjuder folk det, men som sagt så känns det inte riktigt bra.

Föda i säte tror jag inte att jag kan, jag tror inte att mitt bäcken (hur stavas det förresten?) är tillräckligt stort och så är jag ju dessutom lite orolig i övrigt också att bebis ska vara för stor. Då är det snitt kvar då, och det är ju faktiskt en operation av magen egentligen. Känns ju också lite knasigt, ett tag så tänkte vi att vi kanske skulle försöka få ett då vi, speciellt jag, var så nervösa för vanlig förlossning och stor bebis, men efter ett snack på spec mödra kändes vaginalt helt okej. Speciellt då vi fick pappret med för- och nackdelar på snitt.

Men som sagt, jag funderar bara på alternativen och tänker framåt ifall det skulle bli att vi måste ta ställning till detta så det inte blir världens chock sen för att vi är säkra på att det är som det ska. Känns skönt iaf att BM vill kolla upp det med UL ifall hon inte är säker, så att hon inte bara chansar på att hon har rätt! Och ja jag vet att dom inte behöver vända sig än och kan snurra några veckor till så ni behöver inte påpeka det. ;) Det ni däremot får komma med är tips och råd samt egna erfarenheter om ni har några. (som sagt, allt för att få lite "kött på benen" ifall att liksom, ska inte oroa mig för mycket innan vi vet säkert)

3 kommentarer:

  1. hej hoppas hoppas o ber att allt ordnar sig. ha det bra kram

    SvaraRadera
  2. Sv: Jo, vi tänkte att det var rätt praktiskt och skönt med åkpåse då det kan vara rätt kallt så här i början av året och vi måste ju ut med hunden oavsett väder liksom. *brrr* Sen behöver man ju inte bylsa på de små så mycket kläder när man har en påse, bara det är ju skönt. :) Det mesta är ju klart här hemma, som sagt är det bara sängen som ska tas hem och bäddas så är det helt klart. Sen ska jag fixa lite utrymme i nån garderob till Juniors kläder också, men det är ju sånt som inte är nån panik fastän han skulle ha hunnit komma ut. :)

    SvaraRadera
  3. Mamma: Jag tror att det ordnar sig :) Detsamma, kram!

    SvaraRadera