Min blogglista

3 september 2010

Namn

En sak som slog mig alldels nyss är att vi får ganska mycket (ok, inte nu hundratals) namnförslag av nära och kära. Undra hur det blir om vi lyckas få veta könet på den lille/lilla? Fredde är dock väldigt kräsen av sig så han har sagt ja till två pojknamn av min lista på typ 20! Tjejnamn är han väl lite mer öppen för så där kanske vi har fem stycken, och fortfarande har jag haft listor på mååånga fler namn än så! Vi pratade just i telefon om att sen när/om vi vet vad det blir kanske han blir lite mer öppen för fler förslag. Han gillar ju gamla namn, som ska funka när dom är små, kring 20 men även när dom blir gamla. Det får inte vara ett namn som låter "gayigt" och pojknamnet ska gärna ha lite "riv" i när han ska ropa på sin son. ;) Jag tycker väl som att det inte riktigt spelar någon roll, bara det funkar oavsett ålder och har därför haft med lite gulligare namnförslag, eller hur jag ska uttrycka mig.

Det jag tycker är lite jobbigt är att många av de namn man vill ha finns i närheten. I släkten eller så har folk man känner/är bekant med det namnet på sina barn. Jag vill ju gärna ha ett eget namn på vårat, så det inte känns som att man "härmas". Men å andra sidan så är det ju bara ett namn, råkar man döpa sina barn till samma namn som någon så vad gör det? Tjorvigt kanske beroende på vem det är men man har ju faktiskt inte ensamrätt på namn! Jag kan ju inte be alla de jag känner som är gravida nu att de inte får ta Arvid eller Axel som är de pojknamn som vi vill ha om än jag tycker att folk som vet om att om vi får en pojke nu får han heta antingen eller av de två namnen.´

Nä, men hur som helst. Det var lite namntankar. Tjejnamn vi har är bland annat Vilma, Maja, Isabella och några till. Namn är rätt svårt, men samtidigt tycker jag det är roligt att prata och spekulera kring det. Vill helst inte att vårat barn ska bli namnlös ett tag så man kallar honom eller henne för "lillen/lillan" eller något sånt. Ett namn ska man ha! Många säger ju att man ser vad barnet ska heta men det är som sagt hur roligt som helst att ligga i sängen innan man ska sova och prata namn!

1 kommentar:

  1. hej ha en bra helg kram till er båda
    hoppas vi kan komma nästa helg.

    SvaraRadera