Min blogglista

5 oktober 2011

I rasande fart

Tiden bara flyger fram och vi med den. Eller något. Vilja gör det i alla fall, hon lär sig både sitta & ta sig fram (typ hasar sig fram, ibland åker bakdelen upp så får se då) allt på samma gång! Liten blir stor, och mamma & pappa börjar få mer och mer ångest över det. Hon blir ju sju månader på tisdag! (Hon blev ju nyss sex månader?!) Nåja, det är bara att gilla läget och njuta av varje sekund och ta tillvara på all tid man får med henne innan man måste börja fundera på det här med jobb/skola igen.

Om det är allt nytt Vilja lär sig (ja förutom det jag räknade upp så utvecklar hon sitt joller mer & mer också, och i bilen till Happis satt hon "mamma å baba, mamma å baba...") eller om det är en tand på gång eller om det är något annat som gör så att hennes aptit är en aning sämre, samt även sömnvanorna på dagarna. Hon brukar ju sova 12-14 timmar på natten samt ca 2 timmar på dagen. Nu sover hon knappt 12 timmar på natten och drygt 1 timme (ibland 1½)  på dagen. Gröten som hon älskar har hon börjat rata totalt, det enda som egentligen går ner ungefär som förr är fruktpuré och så har hon blivit himla duktig på att dricka vatten. Hon verkar supertörstig jämt när man ger henne vatten! Imorgon ska jag pröva med hennes favoritmat (potatis & kött) och se om det är någon skillnad. Vi köpte även dom här "påsarna" från Ella's kitchen för att pröva om hon äter bättre om hon får äta på ett roligare sätt (ja, jag vill som pröva det mesta då jag tyckte vi hade fått till det så bra med rutiner osv!)

Det enda som är som lite positivt med hennes ändrade rutiner är att välling fungerar bättre på kvällen än vad gröt gör nuförtiden. *pepparpeppar* Skulle kanske kännas bättre om hon åt det på kvällen i alla fall sen när jag ska sluta amma då jag trooor att hon stoppar bättre på det än på gröt. Dock skulle jag önska att det var som förut kring mat & sovning för man blir ju såklart orolig, kanske ännu mer när det är första barnet, och börjar analysera vad det kan vara och i samband med vad det ändrades. Jag vet att det kan vara lite upp och ner men då hon nyss lärt sig att äta "ordentligt" (hon var som kvar i smakportioner tidigare) och har ätit en vuxenportion gröt så börjar man ju fundera!

För övrigt så måste vi börja se på nästa bilbarnstol åt vår Vilja, babyskyddet ska ju fungera till 12 månader men jag tycker att hennes ben så smått börjar vara för långa så det är lika bra att i alla fall börja kolla innan det blir panik! Så, har ni tips på en prisvärd stol som är BRA så hojta så man vet vad man ska kika efter! (vi ska såklart in till barnens hus också och höra vad dom säger)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar